Jaargang 15 | 2022 - 2023

Nummer 1. Weg van huis

Het thema van de Kinderboekenweek 2023 is Bij mij thuis. Omdat wij in 2020 al een nummer Thuis hebben gehad, maar wel willen aansluiten bij het thema van de Kinderboekenweek, draaien we het thema een beetje om. Onderwerpen als van huis, weg van huis, verhuizen, logeren, op reis en vluchtelingen. Waar kun je je allemaal thuis voelen? Waar voelt het niet thuis?

Nummer 2. Wonderlijk

Wat is een wonder? Waarover kun je je verwonderen? Over verwondering en je verwonderen. Over wonderen en wereldwonderen. Over toeval. Wonderlijke lessen over wonderlijke onderwerpen. Bestaan wonderen?

Nummer 3. Groeien

Groeien en opgroeien. Volwassen worden is dat belangrijk? Of mag je best nog ‘kinderachtig’ zijn? Wat is kinderachtig? Op weg naar zelfstandigheid, groter worden. Jong en oud. Maar ook groeien in de natuur, grenzen aan de groei, lente, levenscyclus.

Nummer 4. Wat vier jij?

Over vieringen door het jaar heen. Wat kun je vieren? Godsdienstige en andere vieringen. Hoe vier jij? Positief in het leven staan. Het leven vieren. Kleur vieren. Wat vier ik en wat vier jij? En waar vind je het plezier, ook als het soms voelt of er niks te vieren is? En hoe verschillend vieren we?