Voor een levendig schoolklimaat!

Jaargang 13 | 2021 - 2022

Nummer 1. Zijn wie je bent, worden wat je wil

Als kind ben je al, en leef je je leven, met je eigen karakter, je eigen vrienden, je eigen kijk op de wereld, je eigen betekenis aan de dingen om je heen. Hoe sta je in het leven en wat je wil worden, behandelen we bij Kleur op school op onze eigen manier. Kinderen ontdekken wat ze mooi, belangrijk of goed vinden. Waar geloof je in? Wat inspireert je? Wat raakt je? Hoe ga je je eigen toekomst tegemoet?

Nummer 2. Dat is niet eerlijk!

Wat is eerlijk en wat is niet eerlijk? Wat kun je doen als je iets niet eerlijk vindt? Welke waarde heeft rechtvaardigheid voor jou? Wat is de betekenis van eerlijk in jouw leven? Moet alles altijd eerlijk of mag soms iemand worden voorgetrokken? Is en leugentje om bestwil eerlijk? Mag je brood stelen als je niets te eten hebt? Is de rijkdom eerlijk verdeeld in de wereld?

Nummer 3. Alles verandert

Veranderingen in het leven. Hoe pak je ze op? Hoe ga je ermee om? In je leven krijgt iedereen te maken met veranderingen. Naar school, verhuizing, overlijden van huisdier of dierbare, andere vriendjes … Je groeit en past niet meer in je kleren. Verander je zelf? Ben je nog steeds dezelfde als toen je werd geboren? Wat is er sinds die tijd veranderd? De levenscyclus, de seizoenen … alles verandert en wordt anders. Waar het om gaat is hoe je er mee omgaat en de betekenis die veranderingen voor je hebben.

Nummer 4. Gewoon verschillend

Iedereen is anders. Wat of wie je kent, vind jij gewoon. Wat of wie je niet kent, kun je vreemd vinden. Vaak heb je vooroordelen over anderen. Die heeft iedereen. Wat doe je met jouw vooroordelen? Onderzoek je ze? Ga je na of ze kloppen? Op social media lijkt alles zwart-wit. Meningen worden in een paar zinnen verteld. Maar is alles wel zwart-wit of ligt de werkelijkheid genuanceerder? In deze Kleur laten we kinderen dit onderzoeken. Want in je leven ontmoet je veel verschillende mensen met verschillende meningen, waarden, normen, etc. Hoe ga je om met die verschillen? Vind je die verschillen interessant? Wil je er meer van weten? Of houd je ze liever op een afstand? Sta je open voor verschillen of wil je dat iedereen hetzelfde is?