Voor een levendig schoolklimaat!

Jaargang 12 | 2020 - 2021

Nummer 1. Van alle tijden

We gaan kijken naar verleden, heden en toekomst. Vanuit verhalen van vroeger en van nu. Het thema geschiedenis van de Kinderboekenweek werken we daarbij op kleurrijke wijze uit. Hoe kijken we aan tegen jong en oud? Wat is ouderwets? Hoe kijken we aan tegen het verleden? Wat is echt uit de tijd? En hoe beleven we tijd? Met deze lessen verkennen we het begrip ‘tijd’ in vele aspecten. Tijd die was, tijd die is en de tijd die maar doorgaat.

Nummer 2. Dromen

Iedereen droomt wel eens. Mooie dromen of minder mooie dromen. Dagdromen, alle dagen dromerig, toekomstdromen. Fantastische dromen en nachtmerries, letterlijk en figuurlijk. Een thema dat mooi levensbeschouwelijk wordt ingevuld met profeten, dromen van Mohammed en verlichting. Samen de betekenis zoeken van dromen. Waarom dromen we? Waar droom jij van? Misschien vertellen dromen over jouw verlangens, over wat jij belangrijk vindt en wat je wensen zijn. Dat gaan we in dit nummer eens grondig verkennen met de kinderen.

Nummer 3. Geef je bloot!?

Een thema met veel aspecten die nauw raken aan de belevingswereld van kinderen. Hoe gaan we om met letterlijk bloot? Wat geef je van jezelf bloot in social media? En wat doen anderen daarmee? Het aangeven van grenzen, privacy, je eigen lichaam, lentekriebels, allemaal onderwerpen die bij het thema aan bod kunnen komen. Ook zal er aandacht zijn voor je open stellen voor anderen, je figuurlijk blootgeven. Wat vertel je wel en wat vertel je niet? Moet je altijd je mening geven? Hoe zit het met jouw digi-taal? Hoe goed ken je de ander? Geef jij je bloot?!

Nummer 4. Met de muziek mee

Muziek is overal om ons heen. Waar zit muziek in? Wat is het verschil tussen geluid en muziek? We gaan samen met de kinderen luisteren naar muziek en de betekenis van muziek onderzoeken en vooral ook ervaren. Want muziek kan allerlei gevoelens oproepen, die niet altijd van te voren gestuurd kunnen worden. Wat heeft muziek ons te vertellen? Wat willen wij zelf vertellen met muziek? Naast muziek zal er ook aandacht zijn voor zingen en gebruik van muziek als uitlaatklep, bijvoorbeeld als troost, voor blijdschap, om zelf iets te zeggen.